سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخل، دشمنی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
اتیسم، اتیستیک، آسپرگر، رت، اختلالات نافذ رشد
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» درمان اختلالات طیف اتیسم

درمان اختلالات طیف اتیسم
متاسفانه، هیچ استاندارد طلایی برای درمان اتیسم وجود ندارد. برخلاف بیشتر بیماریها، بندرت علت اتیسم شناسایی می شود. از سوی دیگر، هر فرد مبتلا به اتیسم علائم مختلف جسمانی، هیجانی، رفتاری و اجتماعی را از خود بروز می دهد. با وجود چنین شرایطی، تا 20 سال قبل توجه کمی توسط جامعه پزشکی نسبت به درمان این اختلالات اعمال می شد.
علاج قطعی وجود ندارداما گزینه های زیادی وجود دارد
در حال حاضر، هیچ علاج قطعی برای درمان اتیسم در دسترس نیست. این به این معنی است که بیشتر متدهای درمانی که ادعا می کنند به احتمال زیاد معتبر نمی باشند. البته به این معنی نیست که علائم اتیسم نمی توانند تعدیل شوند.
گفته می شود شیوه های اصلی درمان اتیسم که به اغلب بیماران توصیه می شود محدود است. البته، انواع گوناگونی از گزینه های درمانی با دسته بندی های رشدی، رفتاری، دارویی، بیومدیکال و آموزش وجود دارد. برخی از این شیوه ها بخوبی جا افتاده اند و بعضی خوب شناخته شده اند. معهذا سایر روشها هنوز بحث انگیز هستند و تحقیقات کافی در مورد آنها انجام نشده است. هرچند که این موضوع به معنی بی اثر بودن آنها نیست.
کاردرمانی در اتیسم: اصول پایه
براساس تعریف انجمن کاردرمانی امریکا، کاردرمانی  درمان ماهرانه ای است که به افراد  کمک می کند تا به استقلال درهمه جنبه های زندگی خود دست یابند. کاردرمانی کمک می کند تا مردم مهارتهای حرفه ای لازم در زندگی را برای کسب استقلال و رضایت مندی در زندگی را بدست آورند. اغلب اوقات کاردرمانگران با افراد صدمه دیده برا ی کسب مجدد توانایی، استفاده از دستها در فعالیتهای مختلف زندگی روزانه، توانایی نوشتن و مراقبتهای شخصی، کار می کنند.
در مورد اتیسم، کاردرمانگران امروزه بطور وسیعی دامنه فعالیت های حرفه ای خود را گسترش داده اند. در گذشته کاردرمانگران ممکن بود برا ی مثال در زمینه بهبود مهارت نوشتن، لباس پوشیدن و غیره در رابطه با کودکان اتیسم فعالیت نمایند.اما از آنجایی که افراد مبتلا به اتیسم کمبودهای اساسی در مهارتهای شخصی و اجتماعی مورد نیاز برای یک زندگی مستقل دارند، کاردرمانگران امروز شیوه هایی را برای رفع این نیازها بکار می برند، برای مثال:
فراهم کردن مداخلاتی  که به کودک کمک نماید تا به تحریکات حسی پاسخ مناسب را بدهد. این مداخلات ممکن است شامل تاب دادن، برس زدن، بازی روی توپ مخصوص و تمام فعالیت هایی باشد که از طریق آن کودک بتواند بدنش را در فضا بهتر کنترل نماید.
- تسهیل فعالیت های بازی که تعامل و ارتباط با دیگران را آموزش می دهد و به آن کمک می کند. برای کاردرمانی در زمینه اتیسم می توان از بازی درمانی های ساختار یافته به صورت ویژه و تخصصی استفاده نمود تا مهارتهای هیجانی، هوشی و حتی جسمانی را بهبود ببخشد.
- اتخاذ استراتژی هایی برای کمک به افرادی که از یک مرحله به مرحله دیگر در گذر هستند. برای یک کودک مبتلا به اتیسم ممکن است شیوه های مناسبی استفاده شود که بتواند  جابجایی و انتقال ازمدرسه به خانه را بهتر کنترل کند. در مورد یک فرد بزرگسال مبتلا به اتیسم این مساله ممکن است مهارتهای شغلی و مهارتهای آشپزی را در بر بگیرد.
- استفاده از شیوه های تطابقی و استراتژیها برای جبران ناتوانی هایی بارز (برای مثال آموزش استفاده از کی بورد زمانی که آموزش نوشتن با دست امکان پذیر نیست و با انتخاب یک جلیقه سنگین برای افزایش تمرکز و غیره). علاوه بر این،  پزشک متخصص اطفال می تواند به والدین در شناساندن مداخلات زودهنگام و قابل دسترس که از طریق مراکز توانبخشی و پزشکی ارائه می شوند، کمک نماید. افراد بزرگسال اتیسم می توانند از طریق مراکز توانبخشی خصوصی و دولتی به کار درمانی دسترسی پیدا کنند.


شیوع
متوسط نسبت اختلال اتیستیک در بررسی های همه گیری شناسی 5 مورد در هر 10 هزار نفر است , دامنه گزارشها از 2 تا 20 مورد در هر 10 هزار نفر متغیر است. معلوم نیست که نسبت های بالاتر ناشی از تفاوتها در روش شناسی است یا ناشی از افزایش فراوانی این اختلال.

نابهنجاری های عصب زیست شناختی :
 در مورد نابهنجاری های عصب زیست شناختی شواهد متناقضی وجود دارد. برخی از ازمایش های عصب شناختی بر احتمال وجود علایم اختلال درکارکردهای مغز تاکید کرده اند و برخی بر وجود رابطه میان اتیسم با صرع و عقب ماندگی ذهنی صحه گذاشته اند.
نابهنجاری های ساختاری مغز :
 ساختار مغز معمولا با ازمایش مغز افرادی که فوت می کنند, مطالعه می شود. روی هم رفته اناتومی مغز بزرگ سالم به نظر می رسد ولی نابهنجاری هایی مشاهده می شود که بیشتر انها در مخچه و لوب گیجگاهی و سیستم لیمبیک وجود دارد. در لوب های پس سری , اهیانه ای و گیجگاهی افزایش حجم مشاهده می شود . افزایش حجم مخچه نیز گزارش شده است که با یافته های پیشین تناقض دارد.
کارکرد مغز :
الگوی هماهنگی از نابهنجاری های کارکرد مغز افراد اتیستیک مشاهده نشده  است. کارکرد مغز از طریق اندازه گیری پاسخ به محرک های خاص نیز ارزیابی شده است. نتایج نشان داده اند که نابهنجاری هایی در سطوح بالای پردازش درون داد حسی و برخی از کارکردهای حرکتی وجود دارد مشاهده می شود .
مطالعه خانواده های کودکان اتیسم نشان عوامل ژنتیک:
 بررسی نقش عوامل ژنتیک در بروز اتیسم کار ساده ای نیست , زیرا اتیسم به ندرت در نسل ها دیده شده است که اتیسم بین 2 تا 7 درصد میان فرزندان این خانواده ها رایج است.
مطالعات دیگر نیز بر روی افرادی صورت گرفته که  از نظر ژنتیکی به یکدیگر نزدیک اند. نتایج نشان داده است که اولا اتیسم در مقایسه با سایر اختلالات نافذ رشد در اعضای خانواده ها بیشتر مشاهده می شود . ثانیا در مواردی اعضای خانواده در مهارت های اجتماعی و ارتباطی مشکل نشان می دهند و رفتارهایی تکراری دارند که به اتیسم شباهت زیادی دارد ولی برای تشخیص ان کفایت نمی کند . مکانیسم عمل ژن ها در انتقال اتیسم مشخص نیست.
اسیب های قبل و پس از تولد:
 بررسی ها نشان داده اند که زمان بارداری مادر و تولد( از نظر فصل ) کودک با خطر ابتلا به عفونت های ویروسی, سطح تستوسترون و مانند ان رابطه دارد. با وجود این پژوهش ها رابطه میان اتیسم و فصل تولد خاصی را نشان نداده اند.
واکسن ها و شرایط نظیر PKU وسندرم X شکننده رابطه نشان داده اند.
روش های فرزند پروری :
کانر و کانروایسنبرگ به مطالعه خانواده های کودکان اتیستیک پرداخته و اظهار داشتند , خانواده های کودکان اتیستیک اغلب هوش بالا دارند و با فرزندان خود به طور ماشینی و سرد برخورد می کنند . انها خانواده های یخچالی را موجب بروز اسیب در مهارت های اجتماعی می دانند. بر طبق نظریه روان تحلیل گری اتیسم از طرد فرزندان یا وجود اسیب در خانواده ناشی می شود. البته مطالعات تجربی این نظریه ها را حمایت نکرده اند. والدین کودکان اتیستیک با والدین کودکان بهنجار تفاوت معناداری ندارند ولی در درمان انها نقش به سزایی دارند.
تشخیص افتراقی
در جریان رشد بهنجار ممکن است دوره هایی از واپس روی در رشد مشاهده شوند که از لحاظ شدت و دوام واپس روی به اختلال اتیستیک نمی رسند. اختلال اتیستیک را باید از سایر اختلالهای فراگیر رشد متمایز کرد. تفاوت اختلال رت با اختلال اتیستیک در نسبت شیوع ان در دو جنس و الگوی نارساییها است. اختلال رت تنها در دختران شناسایی شده اما اختلال اتیستیک بیشتر در پسران ظاهر می شود. در اختلال رت الگوی خاصی از کاهش رشد سر , از دست دادن مهارتهای یدی هدفمندی که قبلا کسب شده اند و ظهور هماهنگی ضعیف در حرکات پاها و تنه دیده می شوند. افرادی که اختلال رت دارند بویژه در سالهای پیش دبستانی ممکن است مانند اختلال اتیستیک در تعامل اجتماعی دچار مشکل باشند ولی این مشکلات موقتی یا گذرا به نظر می رسند. اختلال اتیستیک از اختلال از هم پاشیدگی کودکی که در ان واپس روی رشد در زمینه های چندگاه کارکرد های الگوی خاصی دارد و پس از دو سال رشد بهنجار رخ می دهد, متمایز است. در اختلال اتیستیک نابهنجاریهای رشد معمولا طی نخستین سال زندگی ظاهر می شوند. چنانچه در مورد وضعیت رشد در اوایل زندگی اطلاعاتی در دست نباشد و یا وقتی که امکان ثبت دوره رشد بهنجار وجود نداشته باشد باید تشخیص اختلال اتیستیک را مطرح کرد. اختلال اسپرژر را می توان با توجه به فقدان تاخیر در رشد زبان از اختلال اتیستیک متمایز کرد. اگر ملاکهای موجود با اختلال اتیستیک مطابقت کنند, تشخیص اختلال اسپرژر مطرح نمی شود.
اسکیزوفرنیا با شروع در دوره کودکی معمولا پس از سالها رشد بهنجار یا نزدیک به بهنجار ظاهر می شود . چنانچه در فردی که اختلال اتیستیک دارد, ویژگی های اسکیزوفرنیا همراه با یک دوره فعال از نشانه های برجسته یعنی هذیانها یا توهمهایی که حداقل یک ماه دوام یابند دیده شود, می توان یک تشخیص اضافی اسکیزوفرنیا را هم مطرح کرد.
در لالی انتخابی کودک معمولا دارای مهارتهای ارتباطی مناسب در زمینه های خاص بوده و فاقد اختلال شدید در تعامل اجتماعی والگوهای محدود رفتاری همراه با اختلال اتیستیک است. در اختلال زبان بیانی و اختلال زبان مختلط دریافتی بیانی, مشکلاتی در زبان وجود دارد که با اسیب کیفی تعامل اجتماعی و الگوهای رفتار محدود , تکراری و کلیشه ای همراه نیست. گاهی به سختی می   توان تعیین کرد که ایا یک تشخیص اضافی اختلال اتیستیک در مورد فردی که عقب ماندگی ذهنی دارد, قابل توجیه است یا نه, به ویژه اگر عقب ماندگی ذهنی شدید یا عمیق باشد. تشخیص اضافی اختلال اتیستیک برای مواردی حفظ می شود که مهارتهای ارتباطی و اجتماعی دارای اختلال کیفی است و رفتارهای خاصی با مشخصه اختلال اتیستیک وجود دارند. حرکتهای کلیشه ای از ویژگیهای اختلال اتیستیک بوده و زمانی که به عنوان بخشی از جلوه اختلال اتیستیک توجیه بهتری داشته باشند, یک تشخیص اضافی اختلال حرکت کلیشه ای مطرح نمی شود. در اختلال اتیستیک نشانه های فعالیت افراطی و فقدان توجه اغلب دیده میشود , اما اگر اختلال اتیستیک وجود دارد تشخیص اختلال کاستی توجه بیش فعالی گذاشته نمی شود.
اختلال عملکرد اجرایی در کودکان اتیسم
در سال های اخیرتئوری های شناختی برای یافتن رابطه ی مغز و رفتار در کودکان مبتلا به اتیسم از موارد مطالعاتی دانشمندان بوده است . یکی از این تئوری ها ی شناخته شده تئوری فرضیه ی نقص ذهن می باشد . در این فرضیه گفته می شود که یک نقص در یکی از اجزای هوش اجتماعی می تواند باعث ناتوانی در فهم جنبه های اساسی در ارتباطات شود.
جنبه های غیراجتماعی اتیسم توسط تعدادی از تئوری های شناختی مورد بررسی قرار گرفته اند. یکی از این تئوری ها ، تئوری همبستگی مرکزی است که می تواند برای تعدادی از الگوهای توانمندی و ضعف در اتیسم به کار رود و این تئوری مرتبط است با نوعی پردازش اطلاعات به صورت فراتراز شکل خام آن که برای معانی سطوح بالاتر است.
در طول دهه ی اخیر تئوری دیگری در مورد اتیسم مطرح شده است که در توضیح بعضی از رفتارهای روزانه ای که در افراد اتیسم دیده می شود موفق بوده است و توسط تئوری های دیگر تأیید شده است. تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است که ارزشمندترین کاری که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است توسط ازونوف و راسل است.
در این قسمت مختصری در مورد این تئوری که با نام تئوری عملکرد اجرایی صحبت می کنم.
عملکرد اجرایی ؛به طور کلی عملکردهایی چون برنامه ریزی ، حافظه ی عملکردی ، کنترل تکانه ، مهار و قابلیت تغییر و انعطاف ذهنی و نیز شروع و اجرای عملکرد است.
 
از پیش این عملکردها را عمدتاً با عملکرد لوب فرونتال مغز و کورتکس پری فرونتال مرتبط دانسته اند . این عملکردها درواقع توانایی جدا شدن از شرایط محیطی را برای انجام عملی دیگر فراهم می کنند. عملکردهای اجرایی در افرادی که دچار صدمه به لوب فرونتال هستند دچار نقص می شود و نیز در اختلالات پیشرونده ای که احتمالاً نقص مادرزادی در لوب فرونتال خود دارند. این اختلالات شامل اختلال نقص توجه و تمرکز، اتیسم، اختلال وسواسی-جبری، سندرم توره، فنیل کتونوریا و اسکیزوفرنیا است. البته قابل ذکر است که اختلال در این عملکردها می تواند در افرادی با صدمه به سایر قسمت های مغز هم دیده شود.
از سال 1989، سومین تئوری در زمینه ی اتیسم در تحقیقات به وجود آمد، که همانطور که گفته شد تئوری اختلال عملکرد اجرایی است. اوتا فریس نیز در ویرایش جدید کتاب خود که در زمینه ی اتیسم و مسائل مربوط به این اختلال می باشد، فضای خاصی را برای این تئوری در نظر گرفته است.
او معتقد است که یک اختلال عملکرد اجرایی توجیح کننده ی علائمی از قبیل حرکات تکراری و علایق محدود، حرکات کلیشه ای، فرآیندهای ذهنی و نیاز به یکسانی و عدم تغییر است.
تئوری اختلال عملکرد اجرایی با نقص در لوب فرونتال ارتباط دارد. اختلال عملکرد اجرایی در واقع بسیاری از مشخصات اتیسم را در ابعاد اجتماعی و غیراجتماعی را دربر می گیرد. مشکلات رفتاری ای که توسط این تئوری شناخته شده اند ؛ رفتارهای خشک و یکنواخت ، ضعف در شروع یک عمل جدید و تمایل به ادامه ی عمل پیشین هستند. رفتارهای تکراری در زندگی روزانه ی بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اتیسم غالب هستند.
روشهای درمانی
در ادامه ما به چند روش درمانی موجود برای کودکان اُتیستیک اشاره خواهیم کرد .این برنامه ها برای کودکان زیر 3 سال طراحی شده اند ولی می توان از آنها برای کودکان بزرگتر هم بهره برد . یادآور می شویم که این روشها برای آشنائی می باشد و این مبحث هیچ روشی را برای کودک شما توصیه نمی کند . همانطور که قبلاً ذکر کردیم انتخاب روش مؤثر باید با مشورت متخصص اُتیسم و در نظر گرفتن همه جوانب باشد . بسیار مهم است که شما خصوصیات ، اختلالات و سطح هوشی کودک خود را خوب بشناسید و در برنامه درمانی او روشهائی را که میتوانند بهترین نتایج را بدهند منظور کنید . ممکن است شما تمامی نیازهای درمانی کودک خود را در یک برنامه پیدا نکنید در این صورت بهتر است با مطالعه دقیق در سایر برنامه های درمانی روشهائی را که به کودک شما کمک می کنند انتخاب کرده و در برنامه درمانی او قرار دهید . تمامی متخصصین در امر اُتیسم معتقدند که تشخیص زودهنگام و شروع درمان در سنین کم بهترین نتایج را دربر خواهند داشت . اگر کودک هر چه زودتر در برنامه درمانی قرار گیرد ، زودتر هم به سطح رفتارهای عادی خواهد رسید . همچنین افراد متخصصی که بر روی کودکان اُتیستیک سالها کار کرده اند معتقدند هر چه برنامه درمانی منظم تر و دارای ساختار دقیقتری باشد می توان نتایج بهتری را بدست آورد . با توجه به مشکلات و اختلالات خاصی که در بیماران اُتیستیک مشاهده می شود یک برنامه درمانی مناسب باید این نیازها را برآورده کند : رشد و بهبود رفتارهای اجتماعی کودک ، توانائی برقراری ارتباط ، تصحیح رفتاری ، و بهبودی مشکلات مجموعه حواس پنجگانه . گاهی یک برنامه از متعلقات زیادی برای کمک به فرد اُتیستیک برخوردار است .برای مثال برنامه درمانی یک کودک می تواند شامل گفتار درمانی ، رشد و بهبود رفتارهای اجتماعی و دارو درمانی باشد و برنامه درمانی کودک دیگر از رشد و بهبود رفتارهای اجتماعی ، بهبود مجموعه حواس پنجگانه و تغییرات رژیم غذائی تشکیل شده باشد .
نقش مشوق در برنامه های رفتار درمانی
موفقیّت یک برنامه درمانی تا حدود زیادی به میزان ، شدت تاثیرو نحوه استفاده از مشوقها بستگی دارد.به مرور زمان و در طول برنامه درمانی مشوقهای مخصوص هر کودک جای خود را به مشوقهای طبیعی و عادی خواهند داد.در ابتدای برنامه درمانی کودک اُتیستیک ممکن است آرام و قرار نداشته باشد و از همکاری با شما و تراپیست خود سر باز زند و از طرف دیگر کودک اُتیستیک برای کارهائی مانند تکلّم و یادگیری هیچ گونه احساس لذّت درونی ندارد ، ولی توسط مشوق می توان این انگیزه و رغبت در این کودکان را برای فرمان بری و احساس لذّت از انجام کارها ایجاد کرد .
مخالفین استفاده از مشوقها
برخی با استفاده از مشوقها به دلیل اینکه روشی طبیعی نمی باشد مخالفند.شاید یکی از علل مخالفت آنها مشاهده استفاده نادرست و عدم حذف آنها از طرف درمانگرمی باشد.جالب است بدانید که همه انسانها با مشوق کارها را انجام می دهند.مثلاً حقوق،تفریح،تعطیلات،بودن با دیگران،همگی مشوقهائی هستند که ما با آنها سروکار داریم.
مخالفین استفاده از مشوق معتقدند که مشوق مانند رشوه عمل کرده و کودک را از بدست آوردن لذّت طبیعی باز می دارد.ولی باید گفت اگر مشوق به درستی استفاده شودتأثیر متفاوتی در مقایسه با رشوه خواهد داشت . اگر به کودکی که خرابکاری می کند بگوئید ساکت باش تا به توشکلات بدهم ، روش نامناسبی را در استفاده از مشوق در پیش گرفته اید زیرا به این ترتیب کودک برای بدست آوردن شکلات شروع به خرابکاری خواهد کرد.در هنگام بروز رفتارهای نامناسب استفاده از مشوق باعث تداوم رفتار اختلالی خواهد شد و نباید از آن استفاده شود .
مخالفت با استفاده از مشوق همچنین می تواند بر اساس این باشد که ممکن است کودک به مشوق وابسته شود . البته باید گفت که این امر در صورت عدم حذف تدریجی مشوق بروز می کند . در طول تمرینات مشوقها بایستی به تدریج کمتر شده و جای خود را به مشوقهای طبیعی بدهند و مشوقهای اولیه حذف شوند.
از موارد دیگری که مخالفین استفاده از مشوق آنرا بی تأثیر می دانند ،عدم کارائی آن در برخی کودکان است .یکی از دلایلی که تراپیست نمی تواند با مشوق این کودکان را به کار وادار کند بدست آوردن راحت همان مشوقها در خارج از ساعات تمرین است. وقتی که کودک حس کند هر وقت که بخواهد به این مشوقها می تواند دسترسی پیدا کند لزومی نمی بیند که به دستورات تراپیست گوش کند . تنقلات ، گردش رفتن ، تلویزیون نگاه کردن ، ... همگی می توانند مشوقهائی باشند که کودک می داند آنها را به راحتی می تواند بدست آورد. در این موارد بهتر است که یا از مشوقهای جدید تر و قویتر استفاده شود و یا اینکه مشوقهای ذکر شده از دسترس کودک دور شوند.اگر شما با این مشکل روبرو هستید سعی کنید تا لیستی از مشوقهائی که کودک را به انجام تمرینات تشویق می کنند تهیه کنید مطمئن باشید که صرف وقت برای بدست آوردن آنها ارزش این کار را دارد.
تشخیص مشوقها و افزایش تعداد آنها
شما می توانید به سادگی با زیر نظر گرفتن کودک تشخیص بدهید که چه مشوقهائی را می توانید برای کودک استفاده کنید . مشوق حتماً چیز پیچیده و دقیقی نباید باشد. گاهی اوقات چیزهای بسیار معمولی اگر به صورت مناسب و حساب شده به کودک داده شوند می توانند به صورت مشوقهای قوی تأثیر داشته باشند. کارهائی که کودک دوست دارد به دفعات زیاد انجام دهد نیز می توانند مانند مشوق عمل کنند.

به طور کلّی هر چیزی که کودک در اوقات فراغت خود به آنها اشتیاق داشته باشد می تواند به عنوان مشوق استفاده شود

کارهای روزانه مانند گردش رفتن ، بودن با والدین ، و حتی ماساژ دادن می توانند به عنوان مشوق در نظر گرفته شوند . یکی از راه های افزایش تعداد مشوقها این است که کودک خود را با کارها ، اشیاء و خوراکیهای جدید روبرو کنید و در صورت تمایل کودک به آنها ، آنها را جزو لیست مشوقها قرار دهید . گاهی اوقات کودک نمی داند که یک اسباب بازی خودکار را چگونه روشن کند به همین دلیل علاقه ای به آن نشان نمی دهد ولی اگر شما آنرا برای کودک روشن کنید ممکن است که از آن لذت ببرد . کودکان اُتیستیک اغلب نمی دانند که می توانند از اسباب بازی ها ، غذا ها و کارهائی لذت ببرند و این شما هستید که باید این مشکل را برای آنها ازحل کنید .
خود شما ممکن است تا وقتی که یک غذا را نچشیده اید نسبت به آن نظر خوبی نداشته باشید ولی وقتی آن را خوردید ممکن است که نظرتان عوض شود .
گاهی اوقات اجازه استفاده از وسیله ای و یا اجازه خوردن چیزی خود می تواند مشوق باشد . ممکن است کودک از اینکه به او اجازه بدهند آزاد باشد لذّت ببرد که این امر می تواند خود یک مشوق قوی باشد .
گاهی اوقات مشوقها در اثر اشباح شدن کودک اثر خود را از دست می دهند . این امر وقتی اتفاق می افتد که کودک با مقدار زیاد و به صورت نامناسب مشوقی را دریافت کرده باشد . برای جلوگیری از این مسئله بهتر است علاوه بر دقت در مقدار و نحوه مشوق دادن ، مدتی نیز مشوق مورد نظر را از برنامه کودک حذف کنید . ممکن است در ابتدا این کار مشکل باشد زیرا کودک هنوز اصرار بر استفاده از آن را دارد . شما با این کار همچنین می توانید باعث شوید تا مشوق های کم ارزشتر برای کودک ارزشمند تر شده و آنها را نیز استفاده کنید . نکته مهمتر که باید بدانید این است که مشوقها چه آنها که کودک بیشتر دوست دارد و چه آنها که کمتر دوست دارد بایستی همگی در یک چرخه قرار گیرند تا علاوه برایجاد تنوع از اشباح شدن کودک از تعداد معدودی مشوق جلوگیری شود . همچنین توصیه می شود از مشوقهای بسیار قوی کمتر استفاده شود تا ارزش آنها ( برای مواقع ای که کودک مقاومت زیادی از خود نشان می دهد ) حفظ شود . مثلاً اگر کودکی برای نشستن و توجه مقاومت از خود نشان می دهد شما می توانید مشوق قوی خاصی را در نظر بگیرید و از آن فقط برای همین مورد استفاده کنید تا کودک از شما اطاعت کند . این مشوق خاص و قوی نباید در مواقع دیگر و برای کارهای دیگر استفاده شود زیرا ممکن است اثر خود را از دست بدهد و شما نتوانید توجه و تمرکز کودک را (که از عوامل بسیار مهم در آموزش است) بدست آورید. به همین خاطر اغلب از والدین خواسته می شود تا از دادن برخی خوراکیها و اسباب بازی ها در غیر از ساعات آموزشی به کودک خودداری کنند تا استفاده از آنها محدود به جلسات تمرین شده و ارزش خود را حفظ کنند .
از دیگر نکات مهم برای افزایش تعداد مشوقها همراه کردن تشویقهای کلامی و عادی با مشوقهای مخصوص کودک می باشد به این ترتیب که مثلاً همراه با دادن شکلات به کودک می توانید از عباراتی مانند " آفرین " استفاده کنید . با این کار علاوه بر آشنائی کودک با مشوقهای طبیعی و معمول بعد از مدتی کودک از آنها نیز به عنوان مشوق به تنهائی لذّت خواهد برد .
کلاسه بندی مشوقها
مشوقهای مختلف دارای ارزشها و قدرتهای مختلف هستند. بعضی از آنها را کودک فقط دوست دارد و برای بعضی دیگر حاضر است هرکاری بکند . لازم است شما لیستی از مشوقهای کودک را آماده بکنید و سپس نسبت به اهمیّت ، آنها را درجه بندی کنید . به این ترتیب شما خواهید توانست از مشوقهای مخصوص و حیاتی در مواقع مخصوص و حیاتی استفاده کنید . همچنین با این کار علاوه بر استفاده درست از مشوقها می توانید انگیزه کودک را برای انجام کارها بیشتر کنید .
انتخاب برنامه های تشویق
به طور معمول در ابتدای برنامه درمانی مشوقها به دفعات زیاد مورد استفاده قرار می گیرند . در مراحل اولیه ممکن است که نیاز باشد تا شما هر چند دقیقه یکبار به کودک خود مشوق بدهید تا از انجام رفتارهای اختلالی پرهیز کند و مهمتر اینکه رفتار مناسب از طرف کودک بایستی بلافاصله مورد تشویق قرار بگیرد. دقت کنید که مشوق انجام کار مناسب از مشوق عدم انجام رفتار اختلالی باید قویتر باشد ( البته به خاطر داشته باشید که اینجا منظور مشوق بعد از رفتار اختلالی نیست و منظور تشویق عادی بودن و آرام بودن است ) . همچنین به خاطر داشته باشید که هدف نهائی این است که مشوقها به میزان و دفعات طبیعی به کودک داده شوند. در ابتدا لازم است که شما از مشوقها به دفعات زیاد استفاده کنید ولی بایستی هر چه زودتر مقدار و میزان آنها را کم کرده و به حالت عادی برسید (البته این کار نباید باعث لطمه به برنامه درمانی و پیشرفت کودک بشود ) .
در ابتدا برنامه مشوق دادن باید به گونه ای باشد که از بروز رفتارهای اختلالی ( که مانع توجه و تمرکز کودک می شوند ) ممانعت کند . مثلاً اگر کودک حدود هر 15 دقیقه یکبار از خود رفتار اختلالی نشان می دهد شما باید قبل از این زمان با مشوق کودک را برای آرام بودن و عدم بروز این رفتارها تشویق کنید . یکی از علل شکست برنامه های تشویق ممکن است طولانی بودن زمان بین مشوقها باشد . به این ترتیب که کودک مشوق را به موقع و قبل از انجام رفتار اختلالی دریافت نمی کند و او متوجه نمی شود که مشوق برای چه منظور به او داده شده است . اگر کودک برنامه تشویق ضعیفی داشته باشد انگیزه همکاری و انجام تمرینات را به اندازه کافی نخواهد داشت و پیشرفت کودک کم خواهد بود . اگر مشاهده می کنید که برنامه تشویق مؤثر نیست بهتر است که از مشوقهای قویتر استفاده کنید . به خاطر داشته باشید که هیچگاه مشوق های قوی را از ابتدا به کودک ندهید و آنها را برای مواقعی که مشوقهای دیگر کارائی ندارند نگاه دارید .
در اینجا ما به نمونه ای از برنامه تشویقی روزانه اشاره می کنیم و البته باید به خاطر بسپارید که کودکان اُتیستیک با هم فرق دارند و باید با شناخت کافی از کودک اقدام به برنامه ریزی تشویقی کنید .کوتاه ترین زمان بین مشوقها می تواند از 30 ثانیه تا 15 دقیقه باشد ( متناسب با بروز رفتارهای اختلالی کودک )و مشوقهای قویتر را در فواصل طولانی تر به کودک داده ایم .
در 5 دقیقه اول : کشمش و یا شکلات
در 15 دقیقه : نصف لیوان آب میوه
در نیم ساعت : 5 دقیقه بازی با اسباب بازی مورد علاقه
در یکساعت اول : پخش موسیقی مورد علاقه
در طی نیم روز : پخش ویدئو و فیلم مورد علاقه
در طول روز : یکبار کودک را به گردش ببرید



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( شنبه 92/8/4 :: ساعت 4:3 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

راهنمایی هائی برای برخورد با رفتارهای اختلالی راهنمایی های زیر
رفتارهای اختلالی در کودکان اُتیستیک و روشهای مقابله با آنها این
درمان اختلالات طیف اتیسم
زندگی با اُتیسم
درمان ، تعلیم و تربیت کودکان اتیسم
اتیسم چیست ؟
مکیدن انگشت زمان مناسب برای درمان زمان درمان اهمیت زیادی دارد
زندگی با اُتیسم نگاه کلّی بزرگ کردن یک کودک اُتیستیک همراه با
:درمان ، تعلیم و تربیت نگاه کلّی : برای والدین دانستن این م
علل بروز اُتیسم : تا کنون هیچ علت مشخصی برای اُتیسم کشف نشده
اوتیسم autism توسط انجمن روانشناسی آمریکا مشخص شده اند . در بیما
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 38
>> مجموع بازدیدها: 758591

» درباره من

اتیسم، اتیستیک، آسپرگر، رت، اختلالات نافذ رشد

» پیوندهای روزانه

شارژر فندکی ماشین مارک اپل [3]
عکس [40]
فروش استثنایی زرشک [8]
فروش استثنایی زرشک [1]
فروش زرشک بیرجند با کیفیت بالا [5]
زرشک با کیفیت بالای خراسان جنوبی [6]
فروش بهترین نوع زرشک [2]
[آرشیو(7)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
اتیسم[7] . اختلال[3] . اختلال در رفتارهای اجتماعی[3] . اختلال اوتیستیک[3] . ارتباط[3] . تعاملات[3] . رشد[3] . مهارتهای[3] . مغز[2] . نکاتی در مورد تربیت کودکان[2] . های[2] . نقص در درک گفتار :[2] . هوش و نقصهای شناختی:[2] . علل PDD NOS مطالعات بیولوژیکی و رفتاری شواهد کافی ایجاد کرده ا[2] . مبتلا[2] . علائم و نشانه های PDD NOS[2] . ساختار آموزشی (ساماندهی )کودکان اوتیستیک[2] . مشکل[2] . رشد وآموزش ارتباطات و مهارتهای اجتماعی[2] . رفتارهای[2] . تشخیص PDD NOS[2] . درمان :PDD NOS[2] . درمان اختلالات طیف اتیسم[2] . روشهای درمان اوتیسم[2] . روشهای درمانی در ادامه ما به چند روش درمانی موجود برای کودکان[2] . سبک[2] . طبیعی[2] . حیطه[2] . درمان اوتیسم با کارتون[2] . پاتوفیزیولوژی[2] . به[2] . برنامه های آموزشی فردی برای کودکان و خانواده ((IEP - IFSP[2] . تحصیلات[2] . انواع ترس و راهکارهای درمانی[2] . ارتباطی[2] . با[2] . با رفتار خود چه به کودک می اموزیم[2] . بازی[2] . بر[2] . بروز[2] . اتیسم چیست؟ خلاصه : اتیسم اختلالی در مغز است که باعث می‌شود پرد[2] . اجتماعی[2] . اجتماعی،[2] . اختلال فرو پاشنده کودکی:[2] . ارزیابی توانایی برقراری ارتباط[2] . اتیسم و کودکان اتستیک را بهتر بشناسیم[2] . اتیسم چیست ؟[2] . آزمایش خاصی در دسترس نیست[2] . کلامی[2] . والدین[2] . وضعیت[2] . یک . کلامی، . کلیشه‌ای . کم . کمتر . کنند . که . کودکان . کودکان را در جمع خوب معرفی کنید . آموزش . آموزش جنسی آری یا نه ؟ . آنان . آنها . آیا امیدی به بهبودی بیماران اوتیسمی هست؟ در صورت مشاهده هر گونه . آیا اوتیسم رو به افزایش است؟ در ماه‌ های اخیر تحقیقات دامنه ‌دار . آیا می خواهید بچه ای باهوش تر داشته باشید؟! . ااختلا لات زبان ، تکلم ، و برقراری ارتباط : . اپیوئیدها چندین مطالعه روی کودکان اوتیستیک بر بد تنظیمی اپیو . اتیستیک . :درمان ، تعلیم و تربیت نگاه کلّی : برای والدین دانستن این م . [HOME to OASIS] [IMPORTANT NEWS] [BOOKSTORE] [MESSAGE BOARDS] . 1- اختلال اوتیستیک . AS/HFA is a disability because of its associated medical conditi . Attention Problems in Down Syndrome: Is this ADHD . Comprehensive Speech and . CUTTING THROUGH THE PSYCHOBABBLE: . DISCLAIMER: This page is not science, it"s just some thoughts by . Is Asperger’s syndrome/High-Functioning Autism necessarily a dis . Last Updated: . Looking At Metabolism . Occupational Therapy . Subclassification of Autism . The Neurodevelopment of Autism: . اتیسم چیست ؟ اتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی . اتیسم چیست ؟ بابک پسری 6 ساله است که از طرف پزشک متخصص اطفال جه . اُتیسم چیست ؟ اُتیسم اختلال رشد ذهنی پیچیده ای می باشد که معم . اتیسم چیست ؟ اتیسم ناتوانی رشدی شدیدی است که در سه سال اوّل ز . اُتیسم چیست؟ . اتیسم چیست؟ نشانههای عمومی بیماری اتیسم . اتیسم چیست؟ اتیسم یک اختلال نافذ رشد با نشانه های متفاوت است که . اتیسم: نوع شدیدى ازمغزمرد مغزهای مرد گونه در این مرحله از سفر تح . اثر آموزش موسیقی بر تواناییهای هوشی خردسالان . اثر ویتامین ها و مواد معدنی و امگا 3 در درمان کودکان با اوتیسم . اتیسم اختلالی در مغز . اتیسم اختلالی در مغز است که باعث می‌شود . اتیسم چگونه درمان می شود . اتیسم چیست . از . از بیش فعالی تا اوتیسم . از خطرات نمی ترسند . اسب درمانی شیوه جدید برای درمان اوتیسم . اسباب . است . استرس‌های شب امتحان‌ . استروش . افراد مبتلا به اتیسم چه اشتراکاتی دارند؟ . افسردگی نوجوانان . افسردگی، حملات آسم را در کودکان تشدید می‌کند . اقتصادی . اقتصادی، . انجمن جهانی کودک در خود مانده نشانه های زیر را برای اتیسم ذکر می . انواع اختلالات نافذ رشد چیست؟ . اختلال نافذ رشد غیر طبقه بندی ... . اختلال نافذ رشد غیر طبقه بندی شده PDD NOS . اختلال نافذ رشد غیر طبقه بندی شده PDD NOS علائم این گونه کودکان . اختلالات حرکتی: . اختلالات فراگیر رشد . اختلالات نافذ رشد . اختلالات یادگیری اختلال در یادگیری به عنوان اختلال در یک یا . احساس . احساس درد کمتر یا بیشتر از حد . اتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی . اختلال ازهم گسیختگی : . بزرگسالان . بعضی . بغل . برای . برای والدین دانستن این مطلب که کودک آنها اُتیسم می باشد تجربه تل . بررسی اختلالات زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم در سنین پیش از دبستا . برقراری . برنامه غربالگری پیش دبستانی بالزر- مارتین . برنامه های آموزشی فردی برای کود ... . بازی کردن . باورهای غلط درباره اتیسم : کودکان مبتلا به اتیسم هرگز ارتباط چ . بچه‌های . با اسباب بازی درست بازی . ارزیابی PDD NOS . اوتیسم . اوتیسم autism . اوتیسم autism توسط انجمن روانشناسی آمریکا مشخص شده اند . در بیما . اوتیسم چیست؟ اوتیسم یک اختلال عصبی و بیولوژیکی است که نشانه‌هایش . اوتیسم و تلویزیون . ایجاد . این . ارتباط تسهیل شده . ارتباط چاقی زنان باردار و شکاف کام . اختلال پردازشهای حسی SPD- . اختلال در روابط /مهارتها / و واکنش های اجنماعی : عدم درک احسا . اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی . اختلال فرو پاشنده کودکی . تزریق واکسن سرخک، اوریون و سرخجه موجب ابتلا به اوتیسم نمی‌شود. . برنامه های آموزشی فردی برای کودکان و خانواده ((IEP - IFSP بیشتر . به روش آموزش معمول پاسخ نمی دهند . بهترین درمان اوتیسم آموزش فرد به فرد است. یک فوق تخصص روانپزشکی . بیماری اوتیسم کودکی (درخود ماندگی ) اوتیسم برای اولین بار در سا . پر . پرتحرک یا کم تحرک . پرخاشگری . تاب . تاثیر . تاریخچه . تحرک . تعریف خدمات بالینی . تعلیم وتربیت اتیسم . تماس . تماس چشمی ن یا تماس آن ها اندک . توصیه‌های گفتار درمانگران به مداحان و خوانندگان . چرا کودکان لجباز می شوند ؟ . چرخیدن . چرخیدن و تاب خوردن را خیلی دوست . چشمی . چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا راه درمانی دارد؟ چگونه باید با این کودکا . چه کسی به عنوان اتیسم شناخته می شود؟ متخصصین تخمین می زن . حالات مرتبط Associated features . حالات مرتبط Associated features بیان هیجانات بعضی از این کودکان . حتی . حرکات بدن . حرکات بدن در کودکان اتیستک . حرکتی . درمان زود هنگام اتیسم برنامه هائی برای کودکان زیر 3 سال : اگر کو . درمان کودکان PDD NOS . درمان مواد توهم‌زا . درمانهای دارویی با داروهای روانگردان در درمان بیماران PDD و عقب . دروغ گویی کودکان . دشوار . دنیای . دو نمونه بالینی: . دوپامین آزاد سازی دوپامین (DA) در مغز همراه با اثرات حرکتی و . دوست . دوست ن در آغوش گرفته شوند و یا دیگران را در بغل گیرند . دیده . دیگران . ذهنی . را . راهنمایی هائی برای برخورد با رفتارهای اختلالی اتیسم . راهنمایی هائی برای برخورد با رفتارهای اختلالی راهنمایی های زی . راههای ارتباط بهتر با کودکان . خارج . خواهران و برادران کودک اُتیستیک . خوب . خود . خود ارضایی کودکان . خودآزارانه . خوردن . خیلی . دارند . دارند. . دچار . در . در جستجوی معنویت از یادرفته . درد . درست . درشت . درمان . درمان : اتیستیک . ظریف . عشق به فرزند . علائم بالینی و رفتاری . علائم بالینی و رفتاری ختلال اتیستک . سر درگمی عناوین تشخیصی تمایل نهفته موجود پشت DSM IV این است که . سر درگمی عناوین تشخیصیPDD NOS . سلامت روانی . سندرم آسپرگر . سندرم آسپرگر: . روشهای درمانی اتیسم . روشهای درمانی و تربیتی : مطمئناً در مسیر افزایش اطلاعات خود در . روشهای سنتی . زبان چگونه تکامل پیدا کرده است؟ آیا در ابتدااصوات انسان ها مانند . زمینه . زندگی . زندگی با اُتیسم . زندگی با اُتیسم نگاه کلّی بزرگ کردن یک کودک اُتیستیک همراه با . زندگی با اُتیسم نگاه . زندگی با اُتیسم نگاه کلّی بزرگ کردن یک کودک اُتیستیک همراه با . درمان اختلالات طیف اتیسم متاسفانه، هیچ استاندارد طلایی برای درم . درمان اختلالات نافذ رشد : ( پرتوکل دانشگاه آریزونا) . درمان ، تعلیم و تربیت اتیسم . درمان ، تعلیم و تربیت کودکان اتیسم . تشخیص اتیسم : . تشخیص اُتیسم : . تشخیص های افتراقی . تصویر برداری با رادیو ایزوتوپ . رفتارهای اختلالی در کودکان اُتیستیک و روشهای مقابله با آنها این . رفتارهای اختلالی در کودکان اُتیستیک و روشهای مقابله با آنها ا . رفتارهای غیر معمول: . رفتارهای مراسمی یا اجباری . رفع مسمومیت : . رنگها . روان درمانی . روش تربیّتی بدون بکارگیری تنبیه فیزیکی . روشهای درجه بندی . مطالعات آزمایشگاهی: . سازد. . علایم ( ویژگیهای ) اتیسم . علایم و اختلالات همراه در بیش از 75 درصد موارد افراد مبتلا به . علت اتیسم چیست اتیسم یک ناتوانی طولانی مدت است که منجر به اختلا . علت اتیسم چیست؟ . علت شناسی اوتیسم . متاسفانه، هیچ استاندارد طلایی برای درمان اتیسم وجود ندارد. برخلا . متفاوت . مختلف . مربوط . مسائل امنیّتی در خانه . مسائل امنیّتی در خانه و اتیسم . مشاوره ها . علل اتیسم چیست؟ . علل اتیسم چیست؟ در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی در بین متخصصین . علل اتیسم چیست؟ در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی در بین متخصص . علل اتیسم چیست؟ در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی در بین متخصصین . علل اوتیسم اوتیسم به وضعیت بیولوژیکی و شیمیایی مغز دارد. علت دق . علل بروز اُتیسم : . علل بروز اُتیسم : تا کنون هیچ علت مشخصی برای اُتیسم کشف نشده . علل بروز اُتیسم : تا کنون هیچ علت مشخصی برای اُتیسم کشف نشده . علل: . علل: اختلا اتیستیک . عوارض اتیسم عبارت است از : . عوامل موثر در بروز اوتیسم در مورد علل پیدایش بیماری اوتیسم، تئور . غربالگری و تشخیص اختلالات طیف اتیسم . غوش . غیر . فعالیت . قادر نیستند با دیگران رابطه برقرار . قبیل . کرایتریای تشخیصی آسپرگر در DSM IV به شرح زیر می باشند . کرایتریای تشخیصی اختلال فروپاشنده کودکی . کرایتریای تشخیصیDSM IV برای اختلال اوتیستیک به شرح زیر می باشند . کردن یک کودک اُتیستیک همراه با مشکلات فراوانی است و خانواده های . کودکان مسن تر و رویکرد عملی تشریک مساعی و همکاری . کورتیزول/ACTH سطوح هورمونهای قسمت قدامی غده هیپوفیز و ACTH و . گاهی . گذارد. . گلوتامات و گابا گلوتامات ، . گوش دادن به موسیقی در بهبود عملکرد کودکان کم‌توان ذهنی موثر است . مادرانه . و . نقص در نمو گفتاری : بسیاری از کودکان با PDD NOS قادر به ورور کر . هایی . هنر درمانی و اتستیک . هورمون تیروئید .و اتیسم .
» آرشیو مطالب
داستان تراژیک قهرمان مبتلا به اوتیسم
مرد بارانی فیلمی با موضوع اوتیسم
علت اُتیسم
سندروم آسپرگر چیست؟
نوابغ اتیسم و آسپرگر
دوره‌های اسب درمانی برای مبتلایان به اوتیسم
اوتیسم ودیابت
اختلال اوتیسم در کودک قبل از تولد قابل تشخیص است
تلفن‌های همراه عامل افزایش شیوع اوتیسم در کودکان
سلامت روانی
در جستجوی معنویت از یادرفته
افسردگی نوجوانان
رنگها
درمان مواد توهمزا
نظم کودکان
نکاتی در مورد تربیت کودکان
روشهای درمانی اوتیسم
اتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
اُتیسم چیست ؟
انجمن جهانی کودک در خود مانده نشانه های زیر را برای اتیسم ذکر می
باورهای غلط درباره اتیسم
رفع مسمومیت
اختلال در روابط /مهارتها / و واکنش های اجنماعی
ااختلا لات زبان ، تکلم ، و برقراری ارتباط :
تشخیص اتیسم
اتیسم و کودکان اتستیک را بهتر بشناسیم
اتیسم چگونه درمان می شود
نشانههای اتیسم را میتوان در 5 طبقهی زیر گردآوری کرد:
نظریات علت شناسانه اوتیسم
زبان چگونه تکامل پیدا کرده است؟ آیا در ابتدااصوات انسان ها مانند
هورمون تیروئید .و اتیسم
نوروپپتیدها و اتیسم
نقش واسطه های شیمیایی در بروز اوتیسم
علت شناسی اوتیسم
اوتیسم و تلویزیون
اختلال ازهم گسیختگی
علایم و اختلالات همراه آسپرگر
The Neurodevelopment of Autism
AS/HFA is a disability because of its associated medical conditi
Comprehensive Speech and
firsth attempt
Attention Problems in Down Syndrome: Is this ADHD
CUTTING THROUGH THE PSYCHOBABBLE
DISCLAIMER: This page is not science
HOME to OASIS] [IMPORTANT NEWS] [BOOKSTORE] [MESSAGE BOARDS
Is Asperger’s syndrome/High-Functioning Autism necessarily a dis
Last Updated: ( 21/11/1388
Looking At Metabolism
Occupational Therapy ( 21/11/1388
Subclassification of Autism
اختلال اوتیستیک
اختلال فرو پاشنده کودکی
درمان اتیسم (
اردیبهشت 89
فروردین 89
اسفند 88
بهمن 88
دی 88
شهریور 88
تیر 88
خرداد 88
اردیبهشت 88
فروردین 88
اسفند 87
خرداد 89
اسفند 89
مرداد 89
اسفند 90

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
لنگه کفش
ماهساچ
بهارانه
بهارانه
بلوچستان
چانه
پوشاک مردانه و زنانه، لباس های روز آقایان و خانم ها
کارواش خانگی همه کاره جت مینی
هسته گیر آلبالو
دستگاه بادکش طبی بدن رفع خستگی و حجامت
بامبو
آنلاین گلچین
دنیای آسان
راه روشن
اسپایکا
فروشگاه بیستِ بیست
توس بازار
چرخ خیاطی
سحا مارکت
عکس فانتزی و متحرک
گنجدونی
میرسالار
سورپرایز
بهترین نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری
برلیان
مشاور
اسیرعشق
سلحشوران
طراوت باران
یادداشتها و برداشتها
جهاد ادامه دارد...
عکس های زیبا و دیدنی از دنیای پرندگان
گیاهان دارویی
دوستی و دوست یابی
داستان های جذاب و خواندنی
سرزمین رویا
اس ام اس جدید/ پـَـــ نَ پـَـ/ پیامک جدید
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
عمو همه چی دان
فتو بلاگ
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
سوالات کارشناسی ارشد 91 , 92
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
بزرگترین گالری عکس افسانه دونگ یی
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
نوری چایی_بیجار
روان شناسی psycology
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

اسرائیل کودک کش، اسرائیل بچه کش، اسرائیل آدم کش، اسرائیل تروریست
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
چرا اینجوری؟
مقالات روان شناسی
کودکان استثنایی
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
نور الهی
مذهب عشق
.:: گاواره ::.
عاشق دلباخته
ESPERANCE
هامون و تفتان
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
کتاب الکترونیکی
روان شناسی
عشق+2
علی زارع
بزرگترین و برترین وبلاگ دخترونه ی خاورمیانه
عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
خانه اطلاعات
فیلم، کارتون، سریال ایرانی، خارجی، موسیقی پاپ، کلاسیک
طوفان در پرانتز
عکس پرنسس خشگله
پرسش مهر 10
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
هر چی که بخواهی هست
بهترین ها برای ایرانیان
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
اختلالات و مشکلات جنسی
بهترین نرم افزارهای آموزشی زبان برای ایرانیان
بهترین ها لوازم آرایشی، لاغری، بهداشتی، عطر، ادکلن
گالری بهترین نرم افزار، کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی
بهترین نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی
بهترین های نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی
بهترین لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیت برای ایرانیان
بهترین دستبند، انگشتر، گردنبند، سرویس، گوشواره برای ایرانیان
بهترین های نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری برای ایرانیان
بهترین ها برای ایرانیان
بهترین ها برای ایرانیان
بهترین ها برای ایرانیان
جکستان . عکاسخانه
گالری نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی
نرم افزار موبایل نوکیا، سونی اریکسون، موتورلا،
دیــــار عــــاشـقــان
بهترین ها برای ایرانیان
نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
جستجو کردی نبود کلیک کن اینجا هست؟!!!!
boygirl
مشاوره و مقالات روانشناسی
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
نرم افزار و دانلود و پیامک
سکوت نیمه شب
کوچک های بزرگ
دختر غریب ، پایگاه عکس های جدید
سانسور سریال افسانه جومونگ
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
مشکلات زندگی *** آیا در زندگیتان ؟؟؟؟
پیچیدگی سکوت
«بازتاب اخبار روز، تحلیل و تفسیر اخبار» اخبار بدون محدودیت
یادداشت های یه آسمونی
قالب های پارسی بلاگ
شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
دستنوشته های بی بی ریحانه
..:: نـو ر و ز::..
بهترین ها برای ایرانیان
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
بهترین نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گرافیک و برنامه نویسی
نمونه سوالات پیش دانشگاهی و متوسطه رشته های ریاضی، تجربی، انسانی
روان شناسی
شور جوانان و ازدواج جوانان
مانتو و شال طرح پارمیس
کلاه بافتنی
سطل زباله ماشین
اجازه نمی دهیم
انتظار
مطی جون
پادشه خوبان
سرگرمی
تی وی مارکت
عاشقتم
دستگاه بادکش طبی بدن و حجامت
قالب بستنی ساز کودک
چرخ خیاطی
ساعت مچی در استایل مار کبری
جهان استور
مدرن
سروش مارکت
هایپرمارکت
نمونه سوالات دروس پیش دانشگاهی و متوسطه کلیه رشته ها
فروشگاه سی گل
دیجی فروش
بروزترین ها
شمع سازی و چشم های متحرک زیبا و فانتزی
روان شناسی مثبت گرا
گل بهشتی
سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنیdr.sokhani stamp
سلام

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب